Nieuws

ErvaringKlimaatbeleid

De complexe wereld van duurzaamheidskeurmerken ontrafeld

Keurmerken zijn er in alle soorten en maten. Keurmerken voor producten, diensten, personen, ketens, woningen. Bovendien zijn het er zoveel, met zulke uiteenlopende doelstellingen dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) spreekt van wildgroei. Hoe kun je overzicht scheppen in zo’n complex werkveld? En hoe kun je ervoor zorgen dat het overzicht dat je maakt in lijn ligt met wat de keurmerken zelf vinden? In samenwerking met Topstukken hebben we voor het ministerie van BZK een eerste inventarisatie gemaakt.

Hoe zit het?

In deze blogreeks worden begrippen uit de wereld van beleidsadvies en duurzaamheid op een eenvoudige wijze uitgelegd.

Hoe zit hetKlimaatbeleid

Adaptief klimaatbeleid

Klimaatproblematiek is complex en met veel onzekerheid omgeven. Het voeren van eenduidig beleid is dan ook lastig. Eén van de vele risico’s is bijvoorbeeld dat instrumenten die nu worden ingezet over een jaar tot ongewenste effecten leiden. Bij Bureau 7TIEN zetten we twee methoden in die helpen de complexiteit te reduceren en om te gaan met onzekerheid.

Circulaire EconomieHoe zit het

De R-ladder

De R-ladder geeft handvaten aan het begrip waardebehoud in de circulaire economie. Naast de drie R’s zijn er nog 9 strategieën voor waardebehoud. Meer uitleg vind je hier.

Hoe zit hetKlimaatbeleid

Veranderlogica voor Klimaatbeleid

Hoe zorg ik met mijn beleid voor de gewenste verandering? Dit is een lastige vraag omdat er vaak meerdere factoren zijn die de praktijk beënvloeden. Met het beleid kun je die niet allemaal controleren. Hoe kun je er dan toch voor zorgen dat je doordacht en beargumenteerd beleid formuleert? Bureau 7TIEN heeft hiervoor een oplossing: de veranderlogica.

Menu